Historia

Cortège!
Cortègen är en djupt rotad Chalmeristisk och Göteborgsk tradition som går tillbaka så långt som till 1909. Redan på den tiden fanns det sedan gammalt en Valborgstradition att Chalmeristerna tågade den 30 april längs Vasagatan med ena foten på trottoaren och den andra i rännstenen i samband med vårens s.k. mösspåtagning. Det är fortfarande denna dag man tar på sig den vita tofsmössan.

Begynnelsen
Men denna dag år 1909 samlade man ihop stadens alla hästdroskor för att med dessa åka runt staden och dess omgivningar i ett långt tåg. Här föddes Chalmerscortègen. I april 1910 beslutades på ett sammanträde i elevkåren att Cortègen skulle bli ett årligt evenemang. Man ordnade ett organiserat roligt tåg med studentikosa skämt till Valborgsmässoaftonen. Med i tåget fanns bl.a. den gamla cykeln med det väldiga framhjulet som än idag är årligen återkommande i Cortègetåget.

Grabbarna
Den 5 april 1911 på ett elevkårssammanträde fattades ett beslut om att Cortège skulle genomföras ännu en gång och fem grabbar utsågs som skulle utgöra en Cortègecommitté för att granska förslag till Cortègen. CCC hade sett dagens ljus! Sedan dess har CCC minsann sett till att Göteborgarna fått sin Cortège varje år fram till våra dagar med två undantag: 1912 ställdes Cortègen in eftersom den kolliderade med vårskrivningarna och 1940 ställdes Cortègen in pga kriget.

Cortègeprogrammet
Karaktäristiskt för Cortègen är bl.a. Cortègeprogrammet – ett trevligt läsvärt alster med studentikos humor och träffsäkert ritade teckningar och annonser som under en månads tid innan självaste dagen C – den 30 april – anfaller Göteborgaren genom att de säljs för en spottstyver av glada byggare (Chalmerister som bygger Cortège) iklädda vita rockar, ej att förväxla med CCC:s smutsvita rockar.

Byggveckan
Den 20 april börjar byggveckan – den längsta och bästa veckan av alla då den består av 10 underbara, soliga, roliga dagar när 1000 byggare börjar snickra ihop sina ekipage av klenast möjliga material – de skall nämligen kunna rivas av från lastbilsflaken efter tåget och kastas på bara några minuter! Byggarna har förutom sin fantasi tillgång till trävirke , verktyg, spik, hönsnät, VP-rör, tapetklister, frigolit, förpackningschips, skumgummi, färg, wellpapp m.m. samt den goda byggölen förstås! Andra tillbehör såsom kläder, ljudanläggningar och andra prylar får de mot deposition låna av klädchefen och gårdvaren, allt detta för att den 30 april kl 18.15 vara redo att mottaga 250.000 Göteborgares jubel under ett par timmar!

Jippon
Byggveckan är mer än bara arbete och öldrickande. Från första byggdagen ekar den av CCC för året valda bygglåten över byggplatsen om och om igen från morgon till kväll för att byggarna skall komma i den rätta stämningen. På dagarna finns det flera olika roliga  aktiviteter och tävlingar och på kvällarna finns det ett öltält dit byggaren kan gå och lyssna på sina favoritband samt äta och dricka gott. 

Nyktert! Jo, vi lovar!
Cortègen är av säkerhetsskäl ett helnyktert arrangemang. Ja, du läste rätt. Sedan 1972 är tåget alkoholfritt och den som ertappas med att dricka under dagen C eller på vagnarna avstängs obönhörligen från att få vara med. Inga kalas anordnas kvällen innan Valborg och samma dag är endast läsktapparna öppna på byggplatsen, men som alla förstår tar det lång tid att få bort en stämpel…

Priser
Något annat som har införts för att förbättra kvaliteten på Cortègen är pris för “Bästa vagn”, “Bästa lösnummer”, “Bästa tekniska lösning på vagn” och “Bästa tekniska lösning” som instiftades 1998. Priserna består av ära och en god summa pengar. Pris till duktiga byggare instiftades redan 80 år tidigare dvs 1918, men har under senare år lyst med sin frånvaro. 1998 tyckte dock CCC att det var dags att återinföra en liten morot för att Cortègen skulle bli ännu bättre, för Chalmers skull och för vårt underbara Göteborg!

Källa: Chalma Mater, C.C.C. : Prinsen, samt mindre omredigerad av Plysch och Rukan